Τρίτη, 9 Απριλίου 2013

Σταθμοί Ποδηλάτων - Πράσινο Ταμείο





 Βραδυνή άποψη του νέου ποδηλατόδρομου

 Σταθμός Ποδηλάτων στο Μιλάνο


 Αυτή είναι η πρόταση που εγκρίθηκε σήμερα από το Δημοτικό Συμβούλιο για την ένταξη της προμήθειας στο Πράσινο Ταμείο, προκειμένο να προμηθευθεί ο Δήμος μας  σταθμούς ποδηλάτων,  αντίστοιχους με αυτούς των πόλεων του εξωτερικού......Ας ελπίσουμε να εγκριθεί....Η μελέτη συντάχθηκε από τους συγκοινωνιολόγους της Δ/σης Βιώσιμης Κινητικότητας του Δήμου.



ΔΗΜΟΣ ΒΟΛΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΤΜΗΜΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ & ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
                                                                                    «Προμήθεια και τοποθέτηση                                                                                                                  
                                                                                      εξοπλισμού για τo δίκτυο            
                                                                                     ποδηλατοδρόμων στο Δ. Βόλου»



ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Ο Βόλος είναι μια πόλη μεσαίας έκτασης, σχεδόν επίπεδη, με ήπιο κλίμα και πλούσια πολιτιστική κληρονομιά που ευνοεί την εφαρμογή λύσεων που στόχο έχουν τη μείωση χρήσης του Ι.Χ. για την προστασία του περιβάλλοντος.
Στο πλαίσιο της προσπάθειας προώθησης εναλλακτικών μορφών μετακίνησης, όπως το ποδήλατο έχουν γίνει προτάσεις και έχουν κατατεθεί μελέτες στο Δήμο Βόλου από το 1991.

Ήδη έχει αναπτυχθεί ένα δίκτυο ποδηλατοδρόμων, χωρίς ριζικές επεμβάσεις, σύμφωνα με μελέτη που εκπονήθηκε το 2004 από το Τμήμα Κυκλοφοριακού Σχεδιασμού της Δ/νσης Πολεοδομίας του Δ. Βόλου. Ο σχεδιασμός συμπληρώθηκε, στο τρέχον έτος, με τη μελέτη ενός πιο εκτεταμένου δικτύου συνολικού μήκους 10 Κm. Η νέα μελέτη εντάχθηκε στο Ε.Π. «Σιδηρόδρομοι, Αεροδρόμια, Αστικές Συγκοινωνίες» και σήμερα βρίσκεται στο στάδιο της υλοποίησης. Προβλέπεται περαιτέρω  επέκταση του δικτύου προς τις Νέες Παγασές με μελέτη που βρίσκεται υπό εκπόνηση.
Η παρούσα μελέτη αφορά ένα σύστημα διάθεσης (ενοικίασης) κοινοχρήστων ποδηλάτων, έναντι χαμηλού αντιτίμου, που θα εγκατασταθεί σε περιοχές του Δήμου και θα περιλαμβάνει σταθμούς ενοικίασης και στάθμευσης.
Παρόμοια συστήματα δημιουργήθηκαν πρώτα στις βόρειες χώρες, σε προηγούμενες δεκαετίες, και αποδείχθηκαν αποτελεσματικά.
Σήμερα η ιδέα, με τεχνολογικές καινοτομίες, εφαρμόζεται επιτυχώς στο Παρίσι (σύστημα velib), στη Βαρκελώνη και άλλες πόλεις.
Πρόκειται για μια υπηρεσία που θα συμπληρώνει τα μέσα μαζικής μεταφοράς και θα εξυπηρετεί τους δημότες και τους τουρίστες. Γίνεται δημοφιλής  η χρήση του ποδηλάτου και στους ανθρώπους που δεν διαθέτουν ποδήλατο αλλά θα ήθελαν να μετακινηθούν μ’ αυτό το μέσο, χωρίς να ανησυχούν για κλοπή, συντήρηση ή επισκευή.
Οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν πρόσβαση σε δεκάδες κοινόχρηστα ποδήλατα σε διάφορα μέρη της πόλης που θα τα χρησιμοποιούν μέχρι τον προορισμό τους και μετά θα τα παραδίδουν για χρήση από άλλους.  
Θα εγκατασταθούν οκτώ (8) σταθμοί αυτόματης ενοικίασης σε κεντρικά σημεία της πόλης όπως σημεία μετεπιβίβασης κοινού και στρατηγικά σημεία όπου εκτιμάται ότι θα υπάρχει μεγάλη προσέλευση ποδηλατών (διοικητικά & εμπορικά κέντρα, εκπαιδευτικά κτίρια, αθλητικοί & πολιτιστικοί χώροι κ.ά.). Η εγκατάσταση προτείνεται να γίνει στις ακόλουθες θέσεις:
·        Δημαρχείο
·        Παραλία (Πανεπιστήμιο-Παπαστράτου)
·        Παραλία (Κ.Καρτάλη)
·        Πλατεία Ελευθερίας
·        Ε.Α.Κ.
·        Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής
·        Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Σέκερη-Αλαμάνας)
·        Μακρυγιάννη-Κουντουριώτου
 Οι σταθμοί θα λειτουργούν καθημερινά όλο το 24ώρο, παρέχοντας ελευθερία στις μετακινήσεις ημέρα και νύχτα,  με τη χρήση πιστωτικής ή ειδικής κάρτας.
 Σ’ αυτούς τους σταθμούς θα παρέχεται μια ολοκληρωμένη εξυπηρέτηση που θα συνδυάζει ενοικίαση, στάθμευση, συντήρηση και επισκευή.
Σε εμφανείς θέσεις θα αναρτηθούν πληροφοριακοί χάρτες της πόλης με τα σημεία των θέσεων των σταθμών καθώς και του δικτύου ποδηλατοδρόμων.
Κάθε σταθμός θα περιλαμβάνει δέκα (10) θέσεις ποδηλάτων.
Θα αγορασθούν ογδόντα (80) ειδικά ποδήλατα, σχεδιασμένα για χρήση και από τα δυο φύλλα, εφοδιασμένα με σύστημα εντοπισμού τους μέσω GPS και χωρίς αποσπώμενα μέρη ώστε να μην μπορούν να αφαιρεθούν τμήματα όπως καθρέπτες και φανάρια.
Ένα σύστημα διαχείρισης θα εγκατασταθεί σε χώρο του Δήμου με τον απαραίτητο εξοπλισμό για τη λειτουργία του (ηλεκτρονικοί υπολογιστές, λογισμικά κ.α.) καθώς και ένα ημιφορτηγό που θα εξυπηρετεί τη μεταφορά 10 ποδηλάτων.
Ο ανάδοχος θα αναλάβει την πλήρη υποστήριξη του συστήματος (προμήθεια και τοποθέτηση εξοπλισμού και ποδηλάτων, υποδομές ρεύματος και ασύρματου δικτύου, ανταλλακτικά, κάρτες, προσωπικό, μεταφορές κλπ.).
Τα πλεονεκτήματα της χρήσης ενός μη ρυπαντικού μέσου, όπως το ποδήλατο είναι πολλά, γι αυτό πρέπει να προβλεφθεί στο μέλλον η δυνατότητα επέκτασης του συστήματος με την εγκατάσταση περισσοτέρων σταθμών και την αγορά μεγαλύτερου αριθμού ποδηλάτων.
                                                                          
                                                                Βόλος, Φεβρουάριος 2013



ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ
ΣΥΣΤΗΜΑTΟΣ ΑΥΤΟΜΑΤΗΣ ΕΝΟΙΚΙΑΣΗΣ ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ

Α. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ ΕΚΔΟΣΗΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Οι ηλεκτρονικοί σταθμοί έκδοσης εισιτηρίων, που θα λειτουργούν καθημερινά όλο το 24ωρο, πρέπει να παρέχουν μέσω κατάλληλου λογισμικού :
1.     τη δυνατότητα έκδοσης καρτών με κωδικό χρήσης με την εισαγωγή πιστωτικής κάρτας.
2.     εναλλακτικά τη δυνατότητα αναγνώρισης της ΕΙΔΙΚΗΣ ΚΑΡΤΑΣ των χρηστών, η οποία θα εκδίδεται μετά από σχετική αίτηση προς τον Δήμο και καταχώρηση των στοιχείων τους.
Στην πρώτη περίπτωση τη δυνατότητα έκδοσης εισιτηρίου στους αναγνωρισμένους χρήστες για χρόνους χρήσης 0.30, 1, 2 ,3, και 6 ωρών, ή, στη δεύτερη περίπτωση, για χρόνο που ελεύθερα θα αποφασίζεται από το χρήστη, θα καταγράφεται από το σύστημα και θα χρεώνεται στην πιστωτική κάρτα. Η πολιτική τιμολόγησης θα μπορεί να τροποποιείται από το Δήμο.
Τη δυνατότητα ενημέρωσης των χρηστών για την διαθεσιμότητα ποδηλάτων αλλά και κενών θέσεων στάθμευσης στους προκαθορισμένους χώρους στάθμευσης.
Ευανάγνωστες και σαφείς οδηγίες στα ελληνικά και αγγλικά για τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος και χρήσης των ποδηλάτων.
Οι σταθμοί πρέπει να καλύπτονται από εγγύηση αντισκωριακής προστασίας 5 ετών.

Β. ΣΤΑΘΜΟΙ ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ
Κάθε σταθμός ποδηλάτων πρέπει να περιλαμβάνει:
10 θέσεις ποδηλάτων. Προτείνεται η τοποθέτηση 8 σταθμών με 10 θέσεις ποδηλάτων ο καθένας.
Μηχανισμό κλειδώματος ποδηλάτου και δυνατότητα πιστοποίησης του χρήστη και της διάρκειας χρήσης του ποδηλάτου.
Έκδοση ηλεκτρονικού εισιτηρίου και καταβολή αντίτιμου με προπληρωμένη κάρτα, πιστωτική κάρτα ή κέρματα. Θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα επιστροφής υπόλοιπου ποσού (ρέστα).
Ενδεικτική λυχνία διαθεσιμότητας ποδηλάτου. Τα ποδήλατα θα ενημερώνουν αυτόματα το σύστημα διαχείρισης του σταθμού και θα ακινητοποιούνται στη θέση τους αν τα λάστιχα είναι ξεφούσκωτα και τα φρένα χαλασμένα.
Δυνατότητα   ενημέρωσης του συστήματος για τον αριθμό των ελεύθερων ποδηλάτων ή θέσεων στάθμευσης που διαθέτει.
Σημειώνεται ότι μπορεί να προταθεί διαφορετικός αριθμός θέσεων στάθμευσης σε κάθε σταθμό, συνολικά όμως θα πρέπει να καλύπτονται 80 θέσεις στάθμευσης.
Οι σταθμοί να καλύπτονται από εγγύηση αντισκωριακής προστασίας 5 ετών.
Πληροφοριακό χάρτη της πόλης με τα σημεία των σταθμών ποδηλάτων, το δίκτυο ποδηλατοδρόμων και τις σημαντικότερες χρήσεις γης. Ο χάρτης θα δοθεί σε ηλεκτρονική μορφή από τις υπηρεσίες του Δήμου.
Γ. ΠΟΔΗΛΑΤΑ
Ο σχεδιασμός τους θα πρέπει να εγγυάται την αντιβανδαλιστική και την αντικλεπτική προστασία όλων των συστημάτων του ποδηλάτου, την αισθητική αποδοχή και την ασφάλεια των χρηστών και τη συμβατότητα με το προτεινόμενο σύστημα.
Στην μάσκα του ποδηλάτου να υπάρχουν ενσωματωμένες οι βασικές οδηγίες χρήσης, λειτουργίας και ασφάλειας του συστήματος στα ελληνικά και αγγλικά.
Ο σκελετός του ποδηλάτου να φέρει ένδειξη της μάρκας και του υλικού κατασκευής.
Οι ταχύτητες του ποδηλάτου να είναι εσωτερικές και μικρού αριθμού, ώστε να εξασφαλίζεται η εύκολη χρήση. Οι δίσκοι να είναι κατάλληλοι για εύκολη ποδηλασία (ενδεικτικά κασέτες 11-21 ή 12-23)
Τα στεφάνια των τροχών, παραδοσιακά (τετράγωνο κόψιμο) ή αεροδυναμικά (τρίγωνο κόψιμο) να είναι χαμηλού βάρους. Τα ελαστικά, μεγέθους 700χ25 ή 700χ28 να έχουν "χείλη" από κέβλαρ.
Να είναι εφικτό ο Δήμος να προμηθευθεί πολύ περισσότερα ίδια ποδήλατα μέσα στην επόμενη πενταετία.
Τα ποδήλατα να είναι εφοδιασμένα με σύστημα εντοπισμού τους μέσω GPS σε μη ορατό σημείο.
Τα ποδήλατα, σχεδιασμένα για εύκολη χρήση και από τα δύο φύλα, θα είναι ποδήλατα πόλης, σχεδιασμένα όμως για σκληρή καθημερινή χρήση τουλάχιστον 30χλμ και για λειτουργία  όλο το 24ωρο.
Να έχουν τον βασικό εξοπλισμό των συνήθων ποδηλάτων, εύχρηστο κιβώτιο ταχυτήτων, ρυθμιζόμενο ύψος σέλας (αλλά μη αποσπώμενο), μπροστινό καλάθι μεγάλης χωρητικότητας, σύστημα προσωρινού κλειδώματος με εύκολο τρόπο, που να μην επιτρέπει το μόνιμο κλείδωμα από το χρήστη.
Να έχουν μπροστινά και πίσω φώτα με μπαταρία που να φορτίζονται κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στους σταθμούς.
Να είναι αδύνατη η απόσπαση μέρους του ποδηλάτου και πολύ δύσκολη η καταστροφή μέρους ή η κλοπή από τους σταθμούς ποδηλάτων. Στα ποδήλατα θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για τοποθέτηση μικρής διαφημιστικής πινακίδας.

Δ. ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ
Θα πρέπει οι σταθμοί και τα ποδήλατα να λειτουργούν με σύστημα διαχείρισης και ελέγχου του δικτύου.
Οι λειτουργίες που θα πρέπει να ικανοποιούνται από το σύστημα διαχείρισης είναι:
Ενημέρωση του συστήματος για τον αριθμό των ποδηλάτων που είναι διαθέσιμα σε κάθε σταθμό.
Ενημέρωση για τη θέση του ποδηλάτου σε περίπτωση που αναζητηθεί.
Ενημέρωση για την καλή λειτουργία των σταθμών.
Ενημέρωση για  τη διαθεσιμότητα ποδηλάτων σε κάθε σταθμό.
Το σύστημα θα πρέπει να διαθέτει: 
τον απαραίτητο εξοπλισμό για τη λειτουργία του, δηλαδή υπολογιστές, λογισμικά, χάρτες. Προτείνεται να εγκατασταθεί σε χώρο του Δήμου.

Ε. ΗΜΙΦΟΡΤΗΓΟ
Προτείνεται η προμήθεια ενός ημιφορτηγού 1600 cc τουλάχιστον με δυνατότητα μεταφοράς τουλάχιστον 10 ποδηλάτων.

Ζ. ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΠΙΣΚΕΥΩΝ – ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ - ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ
Αποτελεί υποχρέωση του αναδόχου η πλήρης υποστήριξη του συστήματος για τουλάχιστον 3 χρόνια. Ο ανάδοχος θα αναλαμβάνει την επισκευή των ποδηλάτων, των σταθμών και του συστήματος. Όλα τα μηχανικά μέρη θα πρέπει να έχουν εγγύηση για ένα χρόνο τουλάχιστον για βλάβες οι οποίες θα οφείλονται στην καθημερινή χρήση των ποδηλάτων.
Δεδομένης της μεγάλης ποικιλίας τεχνολογικών λύσεων που διατίθενται στην αγορά ο Δήμος μπορεί να κάνει δεκτή τη συμμετοχή στο διαγωνισμό και προτάσεων για αυτόματα συστήματα ενοικίασης ποδηλάτων που ενώ υπακούουν στους γενικούς στόχους που περιγράφηκαν παραπάνω διαφοροποιούνται ωστόσο ως προς το σχεδιασμό και την οργάνωση. 
Η. ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
Το σύστημα αυτόματης ενοικίασης 80 ποδηλάτων όπως αυτό προδιαγράφηκε στις προηγούμενες παραγράφους, προϋπολογίζεται στις 200.000 € συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου